lördag 1 januari 2005

Spotlight

Att använda spotlight-teknik är inte svårt, men effektfullt. Du kan till exempel använda den när du vill fokusera på någon speciell detalj i motivet. Ett annat bra tillfälle är när du har ett stort eller väldigt detaljerat motiv och inte har tid eller lust att arbeta med färgläggningen. Här nedan visar Elin hur du gör:



Stämpla ditt motiv två gånger.



Klipp eller stansa ut den bit av motivet du vill fokusera på. Det behöver naturligtvis inte vara just en cirkel. Färglägg biten. Färga sedan kanterna svarta med en penna eller stämpeldyna.



Fäst den målade biten på det omålade motivet. Om du vill ha ännu mer effekt kan du lägga en bit färgat papper under eller använda 3d-kuddar.



Såhär blev mitt färdiga kort.

3 kommentarer:

  1. Å, en sån smart idé. POch det passar mig perfekt som ibland (läs oftast) har så svårt att bestämma färgerna när jag ska färglägga ett motiv. Nu kan jag ju välja att bara färga en del.
    Tak för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jättebra med teknitips och beskrivningar på hur man gör! Jag vill se fler!!!!!

    För trots att jag hållit på i 4 år med papper och kort är många av teknikerna nya för mig.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni uppskattat tipsen i bloggen. Det kommer fler tekniktips framöver!

    SvaraRadera