lördag 1 januari 2005

Vad är en mask?


En mask är motsatsen till en schablon. Här har jag stansat ut en paisley i en bit papper. Till vänster ligger pappret jag stansade i, det kan användas som schablon. Till höger ligger den utstansade paisleyn, den kan användas som mask.



Jag testar schablonen och masken på två vita papeprsbitar. Jag tar färg från en distressdyna och färgar in med Ink Tool.



Såhär ser det ut när jag tar bort schablonen och masken.



Förpackningar med masker från Heidi Swapp och Tim Holtz. Maskerna är gjorda av tunn plast och har en lätt klistrig baksida.


Att förbereda och använda en mask


Masker från Hedi Swapp är färdiga att användas direkt. En del masker från Tim Holtz behöver förberedas lite. Du tar bort masken från plastarket den sitter på och sätter den på ett skräppapper. Gnugga lite så att den sitter ordentligt. Dra sedan bort den. Små rester från tillverkningen sitter nu fast på skräppappret.



De små plastresterna från tillverkningen är borta. Masken är färdig att användas.



Nu har jag satt fast masken på en tag. Masken har en lite klistrig baksida och fäster av sig själv. Jag duttar över hela masken och lite utanför med en Versa Mark-dyna. Sedan drar jag bort masken, häller embossingpulver över tagen och embossar.



Såhär blev det när jag embossat.



Den färdiga tagen. Jag har haft på distress ink med mitt Ink Tool samt stämplat ett tack med vit dyna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar