lördag 1 januari 2005

Maskning

Maskning är en teknik där man kombinerar flera olika motiv för att skapa en bild med djup i. Med den här tekniken kan man stämpla små scener eller collage. Här berättar Elin hur du gör:


1. Börja med att stämpla det motiv du vill ha längst fram i bilden på det papper du vill använda. Stämpla sedan samma motiv på en post it-lapp. Se till att en bit av motivet hamnar över den klistriga delen av lappen.

Jag stämplade två sjöstjärnor på ett vitt papper och sedan två gånger på post it-lappen.



2. Klipp nu ut motivet du har stämplat på post it-lappen, det är den som kallas för mask. Fäst masken över motivet på det vita pappret.



3. Stämpla nästa motiv där du vill ha det.



4. Ta bort masken. Kanske är du färdig nu men om du vill kan du fortsätta att maska in fler motiv.



5. Jag har gjort en mask med filurerna i båten. Jag klippte inte rent runt hela motivet utan bara där jag ska stämpla nästa motiv.



6. Nu har jag stämplat en fyr så att det ser ut som den är bakom båten.



7. Så här blev det färdiga kortet.
Designer: Elin



Här är ett kort där Wilma med paket stor är maskad tillsammans med två små Wilmor.
Designer: Kicki

3 kommentarer:

  1. Tack för förklaringen hur man "maskar"! Jag har undrat ett tag hur man gjorde det, men inte klurat ut det. Men nu vet jag!

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra och lättförstådd guide. :)

    SvaraRadera
  3. Ja, instämmer, lätt att förstår och jättebra med tips!!

    //Fia

    SvaraRadera