lördag 1 januari 2005

Embossing

Här förklarar vi hur man embossar och några olika tips på hur man kan använda tekniken.



Du behöver embossingpulver, stämpeldynor, embossingpistol och papper. Det är lättast att embossa på ett papper utan struktur.



Embossing kan användas med olika dynor och olika pulver beroende på vilken effekt man vill ha. Mitt första motiv vill jag ha svart. Jag använder en dyna med ofärgat bläck att stämpla motivet med. Sedan häller jag över svart pulver. Snåla inte utan täck hela motivet ordentligt.



Det är bra att arbeta över ett dubbelvikt papper. När du har hällt pulver över motivet kan du lyfta bort det och låta allt överflödigt pulver hamna på det dubbelvikta pappret. Då är det lätt att hälla tillbaka det i burken.

Sätt på embossingpistolen och håll den över motivet. Börja i ena kanten och flytta pistolen vartefter pulvret smälter. När allt pulver har smält är det klart. Motivet är nu lite upphöjt och glansigt. Upphöjningen kan vara till hjälp när man ska färglägga ett motiv och har svårt att hålla färgen innanför kanterna. Kom ihåg att akta fingrarna när du använder pistolen och tänk på vad du har för underlag, det blir varmt!

Istället för ofärgad dyna och färgat pulver kan du göra tvärtom. Det vill säga, använda en färgad dyna och ett ofärgat pulver. Välj då en dyna som torkar långsamt (Pigment Ink), till exempel Versa Color eller Color Box. I övrigt gör du likadant som jag beskrev här ovan.



Blå dyna och ofärgat pulver, innan värmning.



Efter värmning.

Vill du testa ännu fler möjligheter kan du också använda färgat pulver tillsammans med en färgad dyna. Testa till exempel ett silverfärgat pulver tillsammans med ofärgad dyna, med silverfärgad dyna och med blå dyna och se hur olika resultat det blir.



Här har jag använt en ofärgad dyna igen och ett pulver med glitter som heter Galasvart. När du använder pulver med glitter i är det bra om du skakar burken innan du häller pulvret över det stämplade motivet. Om det kommer pulver utanför motivet kan du börja med att knäppa lätt med ett finger på pappret. Hjälper inte det kan du försiktigt plocka bort kornen med en torr pensel.



Motiv embossat med pulvret Galasvart som är svart med glitter i.



Här har jag stansat ut två trollsländor. Den ena tryckte jag mot stämpeldynan med ofärgat bläck och embossade sedan med kopparfärgat pulver. Den andra lät jag vara så att ni får se skillnaden.



Motivet Blommor i ram stämplat, färglat och urklippt.



Jag tryckte sedan hela motivet mot den ofärgade dynan och embossade med ofärgat pulvet. Hela motivet fick då en ”lackad” yta.



Det finns också pennor med ofärgat bläck att använda till embossning. Med dem kan du skriva din egen text, kanske din namnteckning, och sedan embossa. De är också bra om du vill embossa bara en detalj i ett motiv. Här har jag målat med pennan på filurens badring och sedan hällt över ofärgat pulver och värmt med pistolen.



Solida stämplar passar mycket bra att embossa. Här har jag använt en av Kortmakarens textstämplar och ett silverfärgat pulver. På bilden ser ni tydligt hur man kan följa pulvret med pistolen vartefter det smälter. Det är lätt att se när det är färdigt.

2 kommentarer: