måndag 22 september 2008

Teknikguide - Spritz and Flick

1. Till den här tekniken, som kallas för spritz and flick, behöver du följande saker: distressrefiller, vanligt vitt papper, en svamp, mini mister eller blomspruta samt embossingpistol. Jag arbetar på ett teflonark som jag tycker är smidigt när det ska kladdas med färg.


2. Jag börjar med att svampa ut distress ink i färgen scattered straw över pappret. Svampen är en makeup-svamp som är tät och därför gör det lätt att få färgen jämn.


3. Över den första färgen svampar jag nu ett lager peeled paint. Jag lägger mest färg i kanterna.


4. Nu sprutar jag vatten i handflatan och skvätter det sedan över pappret.


5. Jag låter dropparna ligga på pappret 10-15 sekunder och blåser sedan torrt med embossingpistolen. Såhär blev resultatet.


6. Testa dig fram med olika färger, kom bara ihåg att svampa den ljusaste först. Naturligtvis kan du använda fler än två färger. Här har jag använt antique linen och aged mahogany.


7. Det här är resultatet shabby shutters och peeled paint.



Här är tre kort där jag har använt papper gjorda med spritz and flick-teknik:


Stämpel:
Pattern Butterflies från Hero Arts


Stämpel: Decorative birds från Hero Arts


Stämpel: Winter bought från Penny Black

2 kommentarer:

  1. Fin tutorial! Litet ps dock: om man inte har möjlighet att torka med embossingfön elelr liknande, kan man lyfta bort färgen med en bit hushållspapper också. Det blir inte lika fräcka kanter på fläckarna, men färgen lyfts ändå bort. :)

    SvaraRadera
  2. Vad snyggt detta var...ska jag testa nån gång! KRAM Birgitta

    SvaraRadera