tisdag 3 februari 2009

Att färglägga stämplade motiv med akvarellpennor.

När du ska färglägga ett motiv med akvarellpennor är det viktigt att du använder en vattenfast dyna eftersom du sedan kommer att sprida ut färgerna med en blöt pensel. En annan sak som är bra att tänka på är vilket papper du använder. Alla papper fungerar, men de tål olika mycket vatten och ger olika resultat. Fundera på vilken effekt du vill ha och testa med olika typer av papper.



Elin har stämplat motivet Bikini från Penny Black med Memories-dyna som är svart och vattenfast. Hon har stämplat på ett vanligt slätt papper som heter Color copy. På bilden syns också asken med akvarellpennor samt några mårdhårspenslar i olika storlekar.



Elin målar motivet med akvarellpennorna. Hon lägger mest färg längs med motivet kanter.



Sedan sprider hon ut färgerna med med en pensel doppad i vatten. Penseln hon använder är en akvarellpensel med hår av mård. Den finns i fem olika storlekar.



När motivet har torkat lägger Elin på mer färg på en del ställen och sprider ut med fuktig pensel.



Här är det färdiga kortet. Texten heter Glad sommar 5. Blommorna kommer från Petaloo

5 kommentarer:

  1. Ett sånt kul-ligt kort det blev av den lilla söta grisen.

    SvaraRadera
  2. Jättefint!
    Själv fixar jag inte alls det där med pensel,använder Dove blender pennan när jag målat med akvarellpennor.

    SvaraRadera
  3. Jättefint kort! Jag uppskattar mycket att ni berättar hur man använder olika produkter, tack tack!

    SvaraRadera
  4. Målar själv med akvarellpennor, men ofta tycker jag att pappret smular sig av vattnet, vad gör jag för fel då? Detta händer även nrä jag använder Promarkers och märkte att det även händer med Tombopennor som jag köpte igår för att testa. Har jag fel papper, eller blir det så? Skulle vara tacksam för svar.
    Tycker annars att akvarell är en jättebra metod att färglägga med.

    SvaraRadera
  5. Pyzzlis: Jag gissar att du använder ett papper som inte tål så mycket vatten. Det är ju väldigt olika vilket papper man föredrar, man får testa sig fram lite. Till akvarell och distresser föredrar jag akvarellpapper som tål riktigt mycket vatten. Till PM-pennor gillar jag ColourCopy som Kortmakaren säljer.

    Lycka till!

    SvaraRadera