måndag 30 mars 2009

Distanskuddar/ 3D-kuddar - Paula

Den här veckan ska jag visa lite olika sätt hur man kan använda sig av Distanskuddar eller 3 D-kuddar som det också kallas.




Det är inte många kort jag gjort genom åren som kortmakerska där jag inte använt mig av just distanskuddar. Jag tycker personligen att det skapar ett så härligt djup i korten och gör ett kort mindre ”platt”.

Distanskuddarna kan användas på många olika sätt och jag tänkte visa en variant idag.

Denna variant innebär att man använder distanskuddarna till att förhöja vissa delar av ett motiv, detta för att skapa ett djup i motivet. För att göra det så gör du på följande sätt:


Jag väljer självklart ut ett motiv som passar till ändamålet och stämplar upp detta i två exemplar.



Till detta kort valde jag den nya underbara stämpeln från Penny Black – ”Primp




Sedan färglägger jag hela det ena motivet och sedan även de detaljer som jag vill förhöja effekten på, på det andra stämplade motivet



Jag klipper sedan ut de detaljer som jag målat på det andra motivet. Det kan vara pilligt på mindre detaljer men då slutresultatet blir så fint så är det helt klart värt det.



Jag fäster sedan med distanskuddar de detaljer jag klippt ut från det andra motivet på det första motivet . Jag fäster dom exakt över det likadana motivet.



Detta skapar ett djup i motivet och gör att det känns lite mer ”levande”.


Så här blev kortet i sin helhet:

För att få ytterligare effekt har jag lagt 3D-lack på spegeln samt använt mig av massor av glitterlim.

Har du inte testat att använda distanskuddar på detta sätt så rekommenderar jag det varmt. Det ger en härlig effekt på dina kort.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar