onsdag 7 mars 2012

Påskkort på ett annorlunda sätt

Idag blir det ett Påskkort som är ett boxkort, dvs man kan stoppa i någon liten present i mitten om man vill. Men det är effektfullt även utan!





Jag har använt cardstock för att göra kortet och sedan har jag gjort distressrutor (googla om du inte vet hur man gör dessa för det finns många guider på nätet) i Mustard Seed, Barn Door, Wild Honey och Rusty Hinge. Stämplarna jag använt är Kortmakarens egna påskstämplar som jag dekorerat med glitterlim och paper pen.


Kortet är ett cardstock 25,5*25,5 cm som är bigat så att det blir nio 8,5*8,5 cm rutor. Sedan klipper man upp på fyra ställen så att det går att vika ihop. Locket är lite lurigare så här kommer en guide:


Cardstock 15*15 cm bigas runt alla kanter på 1,5 resp 3,0 cm.


Klipp enligt bild. Det är viktigt att det är rakt som på bilden annars kan locket bli för litet eller snett.


Sätt tejp på baksidan enligt bild.


Börja med att vika de "långa sidorna" dubbla och vik in ändarna så att de kan komma in och fästas under tejpen på de "korta sidorna".


Nu ska man vika in och tejpa fast de "korta sidorna" över flikarna från de "långa sidorna" så att allt blir fixerat tillsammans och dessutom rakt och snyggt. Ett tips är att prova att vika innan man tar bort skyddspappret på tejpen.

  
När jag dekorerar med band så brukar jag sätta fast dem med dubbelhäftande tejp. På locket sitter det tejp på alla fyra sidorna men på kortet bara på en sida för annars går det inte att öppna.

Hoppas att ni provar för detta var kul att göra!




1 kommentar:

  1. Kristina Lundberg7 mars 2012 kl. 10:17

    Tack för beskrivningen, Petra! Ska absolut testa att göra en sånt "askkort". Hälsningar Kristina Lundberg (din bordsgranne på Maran)

    SvaraRadera