lördag 28 maj 2011

Kuvertkort till student!

I student och konfirmationstider tycker jag att det passar att ge bort ett Kuvertkort! Det är ett kort med plats för presentkort eller sedlar i, som en liten plånbok. Jag ska försöka förklara med ord hur jag gjort. Givetvis går det att att använda andra mått - det är bara att prova sig fram!

Jag börjar med ett ta en bit cardstock 15*30 cm. Bigar vid 8 och 17 cm. Skär av papperet vid 22 cm.
Den biten jag skurit av använder jag till att göra två bitar à 6*7,5 cm. Dessa små bitar bigar jag vid varje centimeter. De ska bigas på längden för att passa som väggar på kuvertet. Jag viker "dragspel" av dessa bitar. Använder dubbelhäftande tejp och fäster på de sidor jag ritat streck på nedan. 6mm-tejp passar perfekt och är lätt att riva av.













"Dragspelen" fäster jag på mitten partiet av kortstommen. Ett par millimeter från nedre kanten så det inte blir svårt att stänga. Jag stänger igen kortet och så är kuvertbasen klar.













Sedan är det dags att dekorera kortet. Jag skär till mönstrade papper, här ett från Basic Grey, och ett bakgrundspapper jag gjort själv med hjälp av Studentfilurens flagga. Lite band och spets som är utstansad kommer på plats. Inne i kuvertet lägger jag ett dekorerat kort jag gjort lagom stort för att passa i fickan (14,5*8 cm). Studentfiluren får en blingsten på tänderna och jag fäster den med 3D-kuddar.












Jag fäster en bit kardborre på locket och en fram på kuvertet så att det går att stänga igen kortet. Man kan använda tex. magneter också. Texten har jag stämplat med bokstäver från Hero Arts. Gillar du dom går det att förbeställa i web-shopen!

















Så, då är det bara att vänta på inbjudan till studentskiva ;-)
Det går jättebra att ställa frågor här i inlägget om det är så att du undrar något kring kortvikningen.
/Sara-SaGam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar