söndag 29 maj 2011

Att göra egna dekorationer med Mold-n-Pour och Silk Clay

Idag ska jag visa ett roligt sätt att göra egna dekorationer med hjälp av två leror, Mold-n-Pour och Silk Clay. Imorgon ska jag visa en annan lera, Foam Clay. Alla tre är nyheter i Kortmakarens sortiment. /Elin

Såhär ser Mold-n-Pour ut. Det är en tvåkomponentlera som du gör dina egna gjutformar av. Du kan sedan använda formen tillsammans med olika sorters leror, tvål, UTEE, smältlim med mera. Formarna tål hög värme så man kan också använda lera lera som härdas i ugn.

När du vill göra en form tar du lite av den lila leran och lika mycket av den vita leran och arbetar samman tills ingenting av den vita längre syns. Det måste gå ganska snabbt för leran stelnar fort, speciellt om du har varma händer. Ha som riktmärke att du ska ha arbetat ihop lerorna inom 30 sekunder.


Rulla sedan en boll av leran och tryck ner det föremål du vill göra en form av. Jag har valt en liten nyckel samt ett hjärta och ett hjärta med vingar som egentligen är delar av smycken. Låt detta torka i 7-10 minuter. Har du valt ett föremål med många fina detaljer har jag märkt att formen blir ännu bättre om man låter den stå längre, gärna en 45-60 minuter.



Nu är det bara att ta bort föremålen och formarna är färdiga. När moul-n-pouren har torkat kan du inte använda den igen och göra en ny form. Men den färdiga formen kan du använda flera hundra gånger.



Dags att använda formarna! Efter lite testande har jag funnit en favorit: en lera som heter Silk Clay. Den har en mjuk konsistens, är lättarbetad och behöver inte knådas. Dessutom är den väldigt lätt, vilket jag tycker är smidigt när man vill använda dekorationerna på kort och layouter.

Jag trycker ner lite lera i varje form och låter och låter dem stå 1-2 dygn beroende på storlek. När leran inte känns fuktig någonstans har den torkat färdigt.



Sedan är det dags att se på resultatet. Formarna är mjuka och flexibla så det är lätt att trycka ut det man har gjutit.

Mina färdiga dekorationer kan du se på bilden. I och med att leran är mjuk, den känns nästan som papper, kan man klippa eller skära bort de kanter som blivit.



Ett gäng färdiga dekorationer.



Nyckeln och hjärtat med vingar som jag gjorde formar av, samt resultatet med Silk Clay. Här syns både före och efter att jag klippt bort överflödig lera samt hur en nyckeldekoration kan se ut när den är målad.



Några saker jag gjort formar av samt det färdiga, målade resultatet. En knapp, en scrapdekoration och ett litet plasthjärta från ett barnhalsband. Det finns massor av roliga saker att göra formar av! Jag har målat med akrylfärg som jag tycker bli allra bäst men det fungerar med andra färger och pennor också. Silk Clay finns i många olika färger så vill du slippa måla kan du välja den färg du vill ha från början.



Nedan: två kort med dekorationer av Silk Clay i formar av Mold-n-Pour.

Info: Mönstrat papper från blocket Sweet Threads, stämpeln Stars embossad med pulvret Red Apple, Distress Stain i färgen Broken China. Dekoration av krympplast (snart i butiken!) med stämpel från arket Stjärnbilder-texter, blingstenar.



Info: Stämpeln Dots embossad med pulvret Forest Green och sedan har pappret färgats in med Distress Stain i färgen Antique Linen. Stämpelmotivet Pernilja 2 solid3d-kuddar.


Naturligtvis finns det andra saker man kan göra med Silk Clay. Forma egna figurer t ex, eller stämpla i den. Här har jag tryckt ut en liten platta av leran och sedan stämplat på den och låtit torka ett dygn.



Info: Ludwig som student, Grattis 2, Pernilja liten solid embossat med pulvret Blue Ribbon, vit spets, blå scalloped trim, blingstenar.

1 kommentar:

  1. Men så fint! Undrar om det var den här typen av lera som visades i ett av "hemiredningsprogrammen" i TV´n? Det gjordes fat av någon ny typ av lera! Det blev också fint!

    SvaraRadera